Huishoudelijk reglement BC Rianto
Artikel 1.
De vereniging draagt voluit de naam “Badmintonclub Rianto” (vaak afgekort als “BC Rianto”). De vereniging is opgericht op 1 oktober 1957 en gevestigd te Zutphen en stelt zich tot doel het bevorderen en beoefenen van de badmintonsport.
Artikel 2.
Het sporttenue van de club bestaat uit een blauw shirt/polo met een blauw-geel logo. De leden die deelnemen aan districtscompetitiewedstrijden, districtstoernooien en/of vriendschappelijke wedstrijden op districts-sterkte niveau zijn verplicht het blauwe clubshirt te dragen.
Artikel 3.
De vereniging bestaat uit gewone leden en bijzondere leden. Ook wel ereleden genoemd.
Bij leden wordt onderscheid gemaakt tussen senioren (18 jaar en ouder) en junioren (6 t/m 17 jaar).
Artikel 4.
Senioren kunnen aan de competitie deelnemen als men voor 1 januari van het lopende seizoen 18 jaar of ouder is.
Artikel 5.
Ereleden zijn op voordracht van het bestuur benoemd en vrijgesteld van contributie.
Artikel 6.
Artikel 7.
Het lidmaatschap wordt gekregen door een besluit tot toelating, door het bestuur genomen op basis van een digitaal ingevuld inschrijfformulier.
Juniorleden hebben bij een aanvraag tot het lidmaatschap de digitale handtekening van hun ouders of voogd nodig.
Artikel 8.
Door verkrijging van het lidmaatschap van de vereniging wordt men automatisch lid van de Nederlandse Badminton Bond (NBB). De jaarlijkse contributie van dit lidmaatschap wordt door de vereniging geïnd.
De leden zijn verplicht zich te gedragen volgens de Statuten en Reglement van de NBB.
Op verzoek van de leden verstrekt het bestuur een exemplaar van de Statuten en het Reglement van de NBB.
EINDE LIDMAATSCHAP
Artikel 9.
Het lidmaatschap eindigt door:
1) opzegging,
2) overlijden,
3) royement.
Artikel 10.
Opzegging dient schriftelijk aan de secretaris te geschieden per einde van een kalenderkwartaal, met inachtneming van een opzegtermijn van een volle kalendermaand.
Indien een opzegging niet voor 1 november van een kalenderjaar is ontvangen, is men de bondscontributie van het daaropvolgende kalenderjaar verschuldigd.
De secretaris bevestigt binnen een termijn van 3 weken de ontvangst van de opzegging.
Artikel 11.
Een lid kan worden geroyeerd wegens:
1) Het niet nakomen van financiële verplichtingen aan de vereniging,
2) Wangedrag in of buiten de vereniging, zodat dit de naam van de vereniging schaadt,
Degene die is geroyeerd, verliest onmiddellijk alle rechten uit het lidmaatschap voortvloeiende. Van royement wordt onmiddellijk melding aan de NBB gedaan.
VERENIGINGSJAAR
Artikel 12.
Het verenigingsjaar loopt van 1 januari van het huidige jaar tot 1 januari van het daaropvolgende jaar.
Artikel 13.
De verkiezing van bestuursleden vindt plaats door de stemgerechtigde leden tijdens de ALV.
Artikel 14.
De kascommissie bestaat uit drie leden. Deze leden zijn op de ALV gekozen. Jaarlijks treedt één lid af.
De kascommissie houdt toezicht op het financieel beheer door de penningmeester en is gerechtigd om tenminste eenmaal per jaar de kas, de boeken en de bescheiden van de penningmeester na te zien. De uitkomst van het bovengenoemde toezicht wordt schriftelijk voorgelegd aan het bestuur.
De kascommissie mag het bestuur voorstellen doen over het financiële beleid.
Artikel 15.
Elk bestuurslid treedt uiterlijk drie jaar na zijn benoeming af volgens een door het bestuur op te stellen rooster van aftreden. Het aftredende bestuurslid is maximaal tweemaal herkiesbaar voor een periode van drie jaar.
Artikel 16.
Elk bestuurslid kan door de algemene vergadering met twee derde meerderheid van het aantal aanwezige leden als bestuurslid te allen tijde ontslagen worden.
Artikel 17.
Bij een tussentijds aftreden wijst het bestuur een persoon aan om zitting in het bestuur te nemen, totdat een opvolger is aangewezen.
Ontstaat er een vacature, anders dan een tussentijds aftreden, wordt in de eerstvolgende ledenvergadering, nadat het bestuur van het ontstaan van de vacature kennis kreeg, in de vacature voorzien.
Wie tussentijds wordt gekozen, treedt af op het tijdstip waarop zijn voorganger had moeten aftreden. Als er een vacature in het bestuur is, vermeldt de oproeping voor de Algemene Ledenvergadering de kandidaat. Kandidaatstellingen door een groep van tenminste drie leden kunnen tot uiterlijk veertien dagen voor de vergadering schriftelijk bij de secretaris worden ingediend, vergezeld door een toestemmende verklaring van de kandidaat.
Artikel 18.
Het bestuur bestaat uit minimaal drie leden, te weten een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Het voltallig bestuur bestaat naast de voorzitter, de secretaris en de penningmeester nog uit twee bestuursleden met nader in te vullen functies.
Artikel 19.
Het bestuur vergadert zo vaak als de voorzitter dit nodig acht, echter tenminste zes keer per jaar. De voorzitter is verplicht een bestuursvergadering bijeen te roepen, als tenminste twee bestuursleden hem dit met opgave van redenen verzoeken. Het bestuur is gerechtigd om commissies samen te stellen.
Artikel 20.
Het bestuur heeft tot taak de verenigingsbelangen binnen de kring van zijn bevoegdheid in haar gehele omvang te behartigen.
DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 21.
De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur vertegenwoordigt de vereniging en neemt beslissingen, die niet tot een volgende bestuursvergadering kunnen wachten.
Artikel 22.
Bij ontstentenis of belet van alle bestuursleden berust het bestuur tijdelijk bij de continuïteitscommissie of door deze commissie aan te wijzen personen. Voor de gedurende deze periode verrichte bestuursdaden worden de aangewezen personen met een bestuurder gelijkgesteld. De continuïteitscommissie bestaat uit minimaal 2 personen.
Tenzij de ALV anders beslist, valt de continuïteitscommissie samen met de kascommissie. Het is de taak van de continuïteitscommissie om zo snel mogelijk via verkiezingen een nieuw bestuur verkozen te krijgen.
Artikel 23.
De voorzitter leidt de vergadering van het dagelijks bestuur, de bestuursvergaderingen en de ALV.
Artikel 24.
De secretaris voert de administratie van de vereniging. Alle uitgaande stukken worden door hem namens de vereniging ondertekend en hij is verplicht om van deze stukken een afschrift te houden. De secretaris houdt een ledenlijst bij. Het verenigingsarchief wordt door hem bewaard. Hij notuleert tijdens de ALV en maakt de presentielijst op.
Artikel 25.
De penningmeester beheert de geldmiddelen. Voor zijn beheer is hij persoonlijk verantwoordelijk.
Hij houdt het kasboek zodanig bij, dat de baten en schulden van de vereniging onmiddellijk kunnen worden gekend. Betalingen uit de kas worden door hem niet gedaan dan tegen een behoorlijke kwitantie.
Op de jaarlijkse ALV brengt hij verslag uit over zijn beheer, tevens dient hij een begroting in betreffende de uitgaven en inkomsten van het nieuwe verenigingsjaar.
Hij is verplicht de kascommissie inzage te geven in de kas en alle overige boeken en bescheiden, tevens alle inlichtingen te verstrekken die een kascommissie van hem kan verlangen.
Het bestuur kan de penningmeester te allen tijde ter verantwoording roepen.
Voor kasopnames hoger dan 500 euro is de penningmeester slechts samen met de voorzitter gemachtigd.
Artikel 26.
De competitieleider is verantwoordelijk voor de organisatie van trainingen en wedstrijden.
STEMGERECHTIGDE LEDEN
Artikel 27.
Leden en ereleden zijn stemgerechtigd. De leden zijn stemgerechtigd vanaf 16 jaar.
VERGADERINGEN.
Artikel 28.
Tenminste éénmaal per jaar wordt een ALV gehouden. Dag, uur en plaats van deze vergadering worden door het bestuur vastgesteld.
De leden worden voor de ALV schriftelijk door de secretaris opgeroepen; de termijn van oproeping bedraagt tenminste vier weken. De oproeping vermeldt de plaats en het tijdstip van de vergadering, naast de te behandelen onderwerpen.
De ALV heeft het recht tot initiatief, amendement en interpellatie. De ALV is voor alle leden toegankelijk.
Artikel 29.
Op de ALV zal buiten hetgeen op de agenda staat zijn vermeld:
1) de secretaris het jaarverslag uitbrengen,
2) de penningmeester het jaarverslag uitbrengen, waarna de vergadering, gehoord het advies van de kascommissie, gelegenheid moet worden gegeven, zich over dechargering van de penningmeester uit te spreken,
3) de begroting van het komende jaar moeten worden goedgekeurd,
4) de competitieleider zal het jaarverslag uitbrengen,
5) de verkiezing van het bestuur en commissies plaats hebben.
Artikel 30.
Besluiten, genomen door de ALV, zijn altijd bindend en kunnen slechts door een ALV worden herroepen.
CONTRIBUTIE
Artikel 31.
De contributie wordt jaarlijks op de ALV op voorstel van het bestuur vastgesteld. Bij toetreding van een lid tot de vereniging, wordt bondscontributie geheven. Ieder lid betaalt eenmaal per jaar de bondscontributie. Als een gewoon lid voor 31 augustus van een kalenderjaar 18 jaar wordt, geldt de bondscontributie voor seniorleden.
Artikel 32.
Leden die door omstandigheden, zoals zwangerschap, verblijf buitenland, langdurige blessure of ziekte niet in de gelegenheid zijn om gebruik te maken van de speelaccommodatie en/of trainingen kunnen tijdelijk vermindering van verenigingscontributie krijgen. Het bestuur moet twee weken voor het eind van de huidige maand het verzoek schriftelijk ontvangen. Zo niet, dan gaat de tijdelijke vermindering in met ingang van de daaropvolgende maand.
De regeling geldt niet met terugwerkende kracht. Men blijft gedurende de non-actiefperiode lid van de NBB, en is derhalve de geldende bondscontributie verschuldigd. Het bedrag van een verminderde verenigingscontributie wordt jaarlijks door de ALV vastgesteld. Op dit moment geldt dat de contributie met 50% wordt verminderd.
Artikel 33.
De betaling van de verenigingscontributie kan per kwartaal of per jaar gebeuren:
1) betalingen per kwartaal kunnen uitsluitend per automatische incasso plaatsvinden,
2) betalingen per jaar moeten plaatsvinden door een vooruitbetaling.
Restitutie van de bondscontributie en entreegeld is niet mogelijk.
Als binnen 30 dagen na een schriftelijk betalingsverzoek nog geen betaling heeft plaatsgevonden is het bestuur gerechtigd, bij een herhaald betalingsverzoek het verschuldigde bedrag te verhogen met incasso- en administratiekosten.
COMPETITIE EN WEDSTRIJDEN
Artikel 34.
Personen die aan de competitie willen deelnemen, kunnen zich via een inschrijfformulier inschrijven.
Leden, die door de competitieleider zijn aangewezen tot het spelen van wedstrijden en verhinderd zijn, dienen dit twee dagen van tevoren kenbaar te maken met opgaaf van redenen aan de competitieleider.
Artikel 35.
Ieder lid, dat zich heeft opgegeven voor de competitie, moet de hele competitie uitspelen, mits er een geldige reden bestaat voor niet verdere deelneming. Als vereniging leggen wij zelf niet boetes op. Wanneer de NBB een boete oplegt aan één van de teams van onze vereniging, is dit team zelf verantwoordelijk voor het betalen van de boete.
Artikel 36.
Een team dat op een desbetreffende dag een wedstrijd moet spelen is verplicht de baan klaar te maken en na afloop de banen af te breken. De teamleider heeft de taak zijn team op te roepen voor de competitiewedstrijden.
De teams die in de competitie spelen, dragen de reiskosten voor eigen rekening.
Artikel 37.
Trainingsmaterialen waaronder nylon shuttles worden door de vereniging volledig ter beschikking gesteld. Uitzondering zijn veren shuttles, daarvoor bestaat een eigen bijdrage.
TENSLOTTE
Artikel 38.
De vereniging kan slechts worden ontbonden door een besluit van de ALV, waarbij de baten van de vereniging zullen worden toegewezen zoals is bepaald in de statuten van de vereniging.
Artikel 39.
De vereniging stelt zich niet aansprakelijk voor enig lichamelijk letsel, opgelopen tijdens de trainingsavonden of tijdens de uit- of thuiswedstrijden. Ook stelt de vereniging zich niet aansprakelijk voor beschadiging of zoekraken van persoonlijke eigendommen.
Artikel 40.
Ieder lid wordt geacht de bepalingen van de Statuten en van het Huishoudelijk Reglement, evenals alle bepalingen te kennen. Op verzoek wordt een exemplaar van de Statuten en het Huishoudelijke Reglement verstrekt.
Artikel 41.
In geval een of meer bepalingen van dit Huishoudelijk Reglement niet duidelijk mochten blijken of in gevallen waarin dit Huishoudelijk Reglement niet heeft voorzien, beslist het bestuur bindend.
Aldus goedgekeurd op de ALV te Zutphen op 17 maart 1994.
Wijziging art. 2 goedgekeurd op de ALV van 25 maart 1997.
Wijziging art 7, 11, 15, en 17 en toevoeging nieuw art. 31a goedgekeurd op de ALV van 15 mei 2001
Wijziging 24 maart 2003 (bedragen gewijzigd in €)
Wijziging maart 2024